Månedens bæredygtige brand
Hver måned sættes der fokus på et brand, der gør det særligt godt, når det kommer til bæredygtig marketing.
Det gøres både for at give et skulderklap til de brands, der lykkes med at integrere bæredygtighed i deres markedsføring (på en ikke-greenwashing måde, selvfølgelig) og for at give andre brands noget at se op til og blive inspirerede af.
Denne måneds brand:
Denne måneds Bæredygtige Brand er alton&heim, som blev grundlagt i 2017 med en mission om at skabe et helt nyt møbel-brand, der gentænker, hvordan man arbejder med design, produktion og salg af møbler i den klassiske, skandinaviske designtradition.
alton&heim ønsker at gøre det let for den bevidste forbruger med interesse for design og indretning at vælge møbler i god kvalitet uden at det koster en formue eller belaster miljøet unødigt.
Hvorfor netop alton&heim er blevet månedens brand
alton&heim er et fantastisk eksempel på, hvordan man kan lykkes med bæredygtig marketing gennem simplicitet og transparens. På deres hjemmeside, skriver alton&heim:
"Vi er allergiske overfor brands, der vælter sig i superlativer, floskler og fyldord, når de skal beskrive sig selv. Det gider vi ikke. Der er nemlig kun én, der skal vurdere, om dét vi designer kan noget. Og det er dig."
Denne udtalelse viser, at brandet tør tage afstand fra den konventionelle tilgang til salg og marketing, hvor alt skal krydses med tillægsord og lader i stedet produkterne tale for sig selv. Det er simplicitet, der virker!
Det gør, at forbrugerne (forhåbentligvis) kun køber netop de produkter, de skal bruge. Samtidig skaber det en enorm tillid til brandet, da man får en følelse af, at de vil både forbrugeren og miljøet det bedste.
En anden ting, der er bemærkelsesværdigt ved alton&heim er deres kommunikation omkring bæredygtighed. De skriver:
"Som forbruger kan det være svært at overskue, hvad der ligger bag, når brands taler bæredygtighed. Vi er endnu ikke der, hvor vi kan sige, at alton&heim er 100% bæredygtige. Desværre! Men vi arbejder hårdt på visionen hver dag!"
Denne udtalelse kommer sammen med en beskrivelse af, hvad alton&heim mener, når de taler om bæredygtighed og hvordan dette afspejles i deres produkter og valg af leverandører. Transparens er altafgørende, når det kommer til bæredygtig marketing, og det omfavner alton&heim i den grad ved at erkende, at de ikke er 100% bæredygtige (endnu!) og være ærlige omkring, hvad de gør.
Stort tillykke til alton&heim for at være månedens Bæredygtige Brand og for at være nået dertil, hvor de er i dag, på kun 3 år.
"Du kender måske dét med, at du på den ene side har lyst til at få noget nyt til hjemmet og på den anden side er blevet ekstremt bevidst om, at vi nok allesammen bør forbruge mindre for skåne miljøet. Sådan har vi det selv – og det er grunden til at vi ser et langtidsholdbart design som hjørnesten i vores design- og brandfilosofi."
Citat fra althon&heim's hjemmeside