top of page

Gæsteindlæg | still nordic: Fra greenhushing til åbenhed

Opdateret: 24. mar. 2021

Da jeg påbegyndte mit speciale, faldt jeg ved en tilfældighed over et fantastisk speciale om bæredygtighed og branding og hvordan dette opfattes af Millennials. Specialet var skrevet af Karoline, hvis arbejde har været til stor inspiration både under mit speciale og efter. Da jeg fik muligheden for at få Karoline til at skrive et gæsteindlæg her på GreenBrand, sprang jeg derfor til med det samme.


I indlægget nedenfor sætter Karoline ord på den opgave, hun har stået over for i sit arbejde hos still nordic og firmaets vej ud af greenhushing.


 

Mit navn er Karoline Drejer-Madsen, jeg er 26 år gammel og er bosat i Aarhus. Jeg har en uddannelse i Corporate Communication fra Aarhus Universitet og en stor passion for bæredygtighed, som jeg også valgte at inkorporere i mit speciale (som kan læses her).


I dag arbejder jeg med marketing og kommunikation hos det danske lædertaskebrand still nordic. still nordic skaber lædertasker med fokus på skandinavisk design, tidløshed og minimalisme. Her har jeg fået mulighed for at arbejde med bæredygtig omstilling og kommunikationen heraf.

 

Da jeg startede hos still nordic i starten af det Herrens år 2020, fik jeg hurtigt fornemmelsen af, at hér havde man alle dage gjort sig umage, for at drive en ordentlig forretning og behandle sine medmennesker, som det sig hør og bør.


Arbejdet med mere miljøvenlige tiltag var også igangsat, men behovet for at tale højt om det var fraværende. Egentlig en ret sympatisk og dejlig jysk mentalitet efter min mening. Hvorfor skulle vi egentlig prale med, hvad der egentlig bør være ”the bare minimum”? Det synes jeg nu heller ikke man skal.


Men hvis du som kritisk forbruger besøgte vores website før efteråret 2020, så ville den nemme konklusion være, at her bliver der produceret tasker uden omtanke for hverken miljø eller mennesker – slut, færdig!


Og det var med dét in mente, at jeg begyndte at grave ned i, hvordan vi hos still nordic kunne gå fra greenhushing til en ydmyg og sober bæredygtighedskommunikation.


Bæredygtig kommunikation i en klimabelastende branche

Spørger du mig, er der ALT for mange (særligt i vores kære modebranche), der claimer at være bæredygtige uden at have noget, at have det i. Vi er en del af én af de mest klimabelastende brancher, hvor man i årevis har kørt hårdt på mængder og mennesker uden særlig omtanke.


Så hvem kan egentlig påtage sig det prædikat med zen-agtig ro i maven? Nok de færreste.


Så hvis vi kunne skrue lidt ned for miljø-praleriet og op for ydmygheden, er jeg sikker på, at vi ville se en større grad af realisme, som i sidste ende også ville hjælper de mange forbrugere, som lige nu drukner i divergerende budskaber, der ikke er til at finde hoved og hale i.


still nordics tilgang til bæredygtig markedsføring

Det var også den tilgang, vi valgte at tage, da vi påbegyndte arbejdet med vores bæredygtighedskommunikation. Det gik også op for os, at når vi tier, så bidrager vi ikke til at skubbe til den forandring, vi ønsker at se i branchen.


Vi måtte blankt erkende, at der var meget arbejde at gøre, men at der så sandelig også var gode initiativer at fortælle om. Men vi ville have styr på sagerne, før vi åbnede munden. Og det fik vi.


Vi skabte os et overblik over, hvilke dele af produktionen, materialerne, transporten og emballagen, der råbte mest på forandring ud fra vores egne værdier og ønsker.

De punkter blev til vores fire nuværende målsætninger, som vi arbejder på at indfri inden udgangen af 2021.


Vi valgte kortsigtede målsætninger baseret på min erfaring fra specialet om, at nogle forbrugere godt kan tolke 2030-målsætninger (eller det der er værre) som lidt af en fribillet, da de færreste husker at få fulgt op.


Vi ønskede en mere hands-on tilgang, hvor de der besøger vores website, kunne få fornemmelsen af, at de ting vi lover, også er de ting, vi faktisk arbejder med netop nu. Og når vi så nærmer os slutningen af året, skal vi evaluere, hvor langt vi er kommet med de fire mål, og kreere nogle nye ud fra det næste på listen af ting, vi synes er vigtigt at få optimeret eller ændret.


Derudover valgte vi at dele vores underside om bæredygtige initiativer op i materialer, produktion, transport, målsætninger og produktpleje, for at give læseren det bedst mulige overblik over tasken rejse, og mulighed for at dykke ned i de vigtigste informationer om, hvordan vi griber disse processer an.


For os var løsningen ikke at søsætte en bæredygtig capsule kollektion, og håbe, at den ville bære os frem som et bæredygtigt brand. En bæredygtig capsule kollektion er en mindre, separat kollektion, som ikke er en del af den øvrige kollektion, hvor man har mulighed for at lave alle styles ud af bæredygtige materialer, og brande den derefter.


Det er tanken om ro i maven, der hjælper os med at lede vejen. Og hvis vi kun optimerer på én del af vores virksomhed, så er der ikke ro i maven på de resterende.


Så en holistisk tilgang i kombination med ydmyghed over for, hvor meget der mangler endnu samt realistiske, kortsigtede målsætninger var for still nordic vejen ud af greenhushing.


Vi er jo først lige begyndt, men indtil videre har vi kun oplevet god respons fra branchen, vores kunder og potentielle kunder. På sigt åbner det op for muligheden for at lege med på mere bæredygtige platforme samt tiltrække flere fra den gruppe af kritiske forbrugere, som jeg selv er en del af.


Mit bedste råd til andre virksomheder

Hvis du sidder i en virksomhed, som endnu ikke har taget aktivt stilling til bæredygtighed, men godt kan mærke presset for, at I snart bør åbne munden, så er det her indlæg ikke en opfordring til at gå til tasterne i morgen.


Tværtimod.


Det er ret essentielt, at I får styr på, hvor skoen trykker hos jer. I min optik er de ømme punkter vigtige også at kommunikere, for at øge troværdigheden overfor forbrugeren. Og når I føler, at I har fået det forkromede overblik over alle dele af virksomheden, så kan I begynde at kommunikere, hvad I gør nu, hvor der er mangler og hvornår I regner med at få ændret de mangler i form af målsætninger.


Og for Guds skyld husk at kommunikere løbende om, hvordan det går med at få indfriet jeres målsætninger, så forbrugeren føler sig inddraget i processen.


Så i bund og grund er greenhushing en balancegang, som med så meget andet. På den ene side er det ærgerligt, hvis en forbruger går forgæves på jeres website, fordi der ingen info er om, hvilke ansvar I tager som virksomhed. Omvendt skal I hellere vente til I får styr på sagerne, så I med ro i maven kan kommunikere, de tiltag og målsætninger I har.



0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Comments


GreenBrand%2520leaf2_edited_edited.png
GreenBrand%2520leaf2_edited_edited.png
GreenBrand%20leaf_edited.png

Kunne du lide artiklen?

Så vil du måske også godt kunne lide dem her

bottom of page